15. novembar 2024.
Kako se približavamo 2030. godini, potreba za ubrzanim napretkom ka ostvarivanju Ciljeva održivog razvoja postaje sve izraženija. Prošlogodišnji SDG samit ukazao je na preostale izazove, ne samo na globalnom nivou već i u Evropi. Iako je Evropa u velikoj meri posvećena održivosti i sve više usklađena sa standardima Ujedinjenih nacija, razlika između trenutnog stanja i ciljeva koje treba ostvariti je očigledna. Zato su evropske mreže UN Global Compact-a udružile snage i sprovele prvu sveobuhvatnu studiju o implementaciji Ciljeva održivog razvoja u evropskim kompanijama, kako bi se bolje razumeli napredak i izazovi sa kojima se suočava privatni sektor.
Deset evropskih mreža UN Global Compact-a, uključujući i Mrežu Globalnog dogovora Srbija, sprovelo je ovo istraživanje kako bi se analiziralo na koji način evropske kompanije integrišu Ciljeve održivog razvoja u svoje poslovanje. U istraživanju je učestvovalo 1.422 kompanije različitih veličina i sektora iz Srbije, Grčke, Bugarske, Francuske, Švajcarske, Engleske, Irske, Španije, Italije i Turske, bez obzira na članstvo u UN Global Compact-u.
Sprovođenje ove studije na evropskom nivou pokazalo se posebno važnim zbog sve bržeg razvoja evropskog regulatornog okvira. Pored merenja nivoa znanja i komunikacije o Ciljevima održivog razvoja, studija se fokusira na konkretne akcije koje kompanije preduzimaju u svojim zajednicama.
Od ukupno ispitanih kompanija, 69% je izjavilo da poseduju dubinsko znanje o Ciljevima održivog razvoja, dok 59% navodi da su ih integrisali u strategiju održivog razvoja. Evropske kompanije najviše ulažu u postizanje rodne ravnopravnosti (44%), održivog ekonomskog rasta (44%) i ublažavanje klimatskih promena (41%). Što se tiče ekonomskih performansi, 58% ispitanih kompanija primećuje pozitivan uticaj SDG-ova na svoje poslovanje, a 77% veruje da im pomažu da razviju komparativnu prednost u odnosu na konkurenciju.
Ipak, 26% evropskih kompanija još uvek ne meri i ne procenjuje svoj doprinos Ciljevima održivog razvoja, a manje od trećine je uspostavilo partnerstva u cilju ostvarivanja ovih ciljeva.
Rezultati za kompanije iz Srbije pokazuju da 55% ispitanih ima dubinsko znanje o Ciljevima održivog razvoja, dok 59% integriše ove ciljeve u svoju strategiju održivog poslovanja. Kao prioritetni ciljevi izdvajaju se Ciljevi broj 7 (Dostupna i obnovljiva energija), 17 (Partnerstvom do ciljeva) i 5 (Rodna ravnopravnost). Iako 67% ispitanih kompanija koristi KPI-eve za merenje doprinosa Ciljevima održivog razvoja, samo 22% ima jasno definisane, merljive i vremenski ograničene indikatore. Od tih kompanija, 20% je već postiglo postavljene ciljeve, dok preostali smatraju da su na dobrom putu ka ostvarenju.
Studija je sprovedena pod vođstvom francuske lokalne mreže UN Global Compact-a, dok je analizu prikupljenih podataka realizovala kompanija PwC France. Istraživanje u Srbiji podržala je Privredna komora Srbije.
Za više informacija i preuzimanje publikacije posetite sajt
https://sdgs-stocktake-europe.org